Nazorg borstkanker

Intensieve behandelmethodes tegen borstkanker leiden vaak tot vochtophopingen in het behandelde gebied. Dit komt door beschadiging van het lymfestelsel of het weghalen van de door kanker aangetaste lymfeklieren. Overtollig weefselvocht wordt hierdoor onvoldoende afgevoerd en dit kan leiden tot klachten als pijn en stijfheid.

borstkanker arnhem

Met oedeemtherapie wordt het lichaam geholpen dit overtollige vocht te verwijderen. Er zijn verschillende behandelmethodes mogelijk.
Manuele lymfedrainage is een speciale massagetechniek waarbij het vocht beter afgevoerd kan worden. Daarnaast wordt vaak compressietherapie toegepast met behulp van bandages, zwachtels of kousen.
Bij pijnlijke of vastzittende littekens kan littekentherapie bijdragen aan vermindering en versoepeling van het littekenweefsel. Hierdoor kan bewegen makkelijker gaan en wordt tevens de cosmetische ontsiering van het litteken verminderd.

Zie voor meer informatie:
Oedeemtherapie
Littekentherapie