Lymfoedeem

Wanneer er sprake is van een stoornis van het lymfevatenstelsel wordt vocht onvoldoende afgevoerd. Hierdoor ontstaat een vochtophoping in de huid wat (pijnlijke) zwellingen en stijfheid kan veroorzaken. Soms kunnen bewegingen beperkt worden. Gewicht en lichaamsomvang kunnen toenemen. Vaak komt lymfoedeem voor aan de zijde van het lichaam waar het lymfestelsel is beschadigd.
Het netwerk van lymfevaten en lymfeknopen in ons lichaam wordt het lymfestelsel genoemd. De lymfevaten zorgen ervoor dat vocht tussen de cellen van onze weefsels naar de lymfeknopen, ook wel klieren genoemd, wordt vervoerd. De klieren bevinden zich onder andere in liezen, oksels en de hals. Ze filteren afvalstoffen en maken ziekteverwekkers onschadelijk. Wanneer het lymfestelsel niet meer optimaal werkt door bijvoorbeeld een beschadiging, dan wordt het weefselvocht niet of gedeeltelijk afgevoerd. Hierdoor hoopt vocht zich op en kan lymfoedeem ontstaan.

Er bestaan twee soorten lymfoedeem. Primair lymfoedeem is aangeboren. Het lymfoedeem kan ontstaan na de geboorte of in een later stadium na bijvoorbeeld een trauma. Secundair lymfoedeem ontstaat daarentegen door invloeden van buitenaf waarbij het lymfestelsel kan beschadigen. Dit kan het gevolg zijn van bijvoorbeeld bestralingen na de behandeling van kanker of een operatie waarbij lymfevaten beschadigd zijn geraakt.

oedeem arnhem

Bij lymfoedeem kunnen verschillende behandelingen worden toegepast. Vaak wordt een combinatie van de therapieën uitgevoerd.

Oedeemtherapie met onder andere manuele lymfedrainage en ambulante compressietherapie
Lymfetaping
Aanmeten van compressiemiddelen en therapeutisch elastische kousen