Lipoedeem

Lipoedeem is een aandoening waarbij plaatselijke vetophopingen ontstaan op de heupen, dijen, onderbenen, binnenkant van de knieën of armen. De aandoening komt met name voor bij vrouwen. Kenmerkend is de symmetrie van de vetophopingen, deze bevinden zich aan beide zijden van het lichaam. Deze vetophopingen veranderen niet of nauwelijks door gewichtsvermindering en sporten. Er kunnen pijnklachten ontstaan waarbij lichte aanraking of druk niet te verdragen is. Ook kunnen de benen zwaar aanvoelen en gezwollen zijn door vochtophoping. Vaak hebben mensen last van vermoeidheid en zijn soms beperkt in hun mobiliteit. Dit kan van invloed zijn op het dagelijks functioneren en leiden tot onder andere psychosociale klachten.

Over het ontstaan van lipoedeem bestaat nog veel onduidelijkheid. Wel is bekend dat de ziekte zich meer voordoet bij vrouwen dan bij mannen. Ook spelen erfelijke factoren en hormonen een rol. Lipoedeem ontwikkelt zich vaak tijdens of net na de puberteit, maar de aandoening kan ook tijdens de zwangerschap of op latere leeftijd tijdens de menopauze tot uiting komen. Het is belangrijk dat lipoedeem in een vroeg stadium ontdekt wordt om verergering of complicaties tegen te gaan.

Lipoedeem arnhem

Er zijn verschillende behandelingen bij lipoedeem mogelijk die ervoor zorgen dat de klachten verminderen en om verergering tegen te gaan:

Oedeemtherapie
Aanmeten van compressiemiddelen en therapeutisch elastische kousen

Vaak wordt een combinatie van de bovenstaande therapieën toegepast.